Thursday, May 20, 2010

Second Interview in My Life

Alhamdulillah, 19hb Mei 2010 aku telah selamat menjalani temuduga bersama Persatuan Ulama' Malaysia (PUM) di Shah Alam bagi jawatan Pegawai Dakwah/ Pembantu Editor/ Pembantu Penyelidik. Sebenarnya ia merupakan temuduga keduaku sepanjang hidup ini. Temuduga pertama telah ku hadiri hampir 7 tahun yang lalu di Maktab Perguruan Ipoh sebagai seorang guru.

Hari ini, tepat jam 10.15 pagi aku telah bergegas ke rumah sewa sahabatku Ashran. Di sana aku menanti kelibat seorang lagi sahabatku Rizudin. Beliaulah yang akan memboncengku dan menunjukkan jalan ke Shah Alam. Setibanya di rumah tersebut, ku lihat Din telah siap dan bersedia untuk bertolak ke destinasi yang dituju.

Pada jam 10.35 pagi kami pun memulakan perjalanan. Doa ku panjatkan dengan semoga perjalanan ini dalam keadaan lancar dan selamat di bawah lindungan Allah, memandangkan khabar yang ku terima bahawa perjalanan ke sana memakan masa 40 minit. Kasihan daku pada sahabatku yang memboncengku hari ini...hehe.

Selepas perjalanan yang panjang, kami selamat tiba di Bandaraya Shah Alam pada 11.30 pagi. Namun, kami mengambil masa 20 minit yang berikutnya untuk menjumpai lokasi yang dijanjikan. Dengan badan yang keletihan, kami gagahkan jua melangkah ke bangunan kedai baru di mana bertempatnya cabaranku pada hari tersebut.

Selepas mendaki tiga tingkat bangunan tersebut, kami pun masuk ke dalam premis tersebut, tepat jam 12.00 tengahari, ternyata ianya sebuah bangunan yang baru di sewa/beli. Ku dapati tidak banyak perabot yang terdapat di dalamnya, akan tetapi hiasan dalaman premis membuktikan bahawa tempat ini bakal menjadi suatu tempat yang penting bagi Persatuan Ulama' Malaysia suatu hari nanti...InshaAllah.

Selepas menunggu selama 15 minit, aku pun di panggil untuk ditemuduga, hanya seorang panel sahaja yang menemunugaku, kebanyakannya hanya berkisar tentang pengalaman dan latarbelakang diriku, tiada soalan yang berkaitan permasalahan agama di ajukan kepadaku. Setelah 10 minit ditemuduga yang boleh ku gambarkan sebagai borak-borak, akhirnya cabaran ku pun berakhir.

Kini, aku hanya menunggu keputusan yang bakal diputuskan oleh pihak PUM sedikit masa lagi. Ku sedar peluang ku untuk diterima agak terbatas memandang ramai lagi calon-calon yang telah dan bakal ditemuduga, inilah yang dinamakan persaingan yang sihat...Ku redha dengan segalanya. Hanya doa dan harapan yang mengiringi tawakkal ku ke hadrat Ilahi.

Walaubagaimanapun, aku bersyukur dan puas dengan perjalanan hari ini kerana dalam perjalanan pulang kami telah singgah di Masjid Wilayah Persekutuan dan mendapat sedikit "ole-ole ilmu" dari Ustaz Zahazan yang kebetulan yang memberi ceramah bulanan di situ. Alhamdulillah, seakan-akan perjalanan kami hari ini diberkati. Mungkin juga ini hasil doa para sahabat yang mendoakanku semalam di status Facebook ku.

Syukran Jazilan buat sahabat-sahabat yang telah mendoakanku, dan yang teristimewa sahabatku Rizudin yang sanggup menemani perjalananku ke sana. Baru ku sedar, alangkah bertuahnya hidup bersahabat dan berjemaah, syukur aku masih punya sahabat-sahabat yang mengambil berat tentang diriku dan akan mendoakanku. Hanya Allah sahajalah yang akan membalas jasa kalian...Barakallahu fikum.

Akhir kalam, semoga cabaranku hari ini memberi sedikit ilmu dan pengalaman buat diriku. Hanya padaMu Ya Allah ku sandarkan segala yang terbaik buat diriku dalam meneruskan hidup ini untuk berbakti kepada agama Islam yang ku cintai ini...Amin!

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.