Friday, June 11, 2010

Mari mengenal Kitab Muwatta' Imam Malik, Sunan Ad-Darimi, & Musnad Imam Ahmad Bin Hanbal

Alhamdulillah, setelah 3 minggu membiarkan blog ini kosong tanpa sebarang pengisian, pada hari Jumaat yang mulia ini ku bawakan entry yang terbaru sebagai sambungan dari tajuk Mari mengenal Kutub Al-Sittah. Masih mengekalkan pendekatan yang sama, tajuk yang bakal dikupaskan ini akan menceritakan serba sedikit tentang nama kitab, nama pengarang dan beberapa kitab syarah atau penjelasan tentang kitab Muwatta' Imam Malik, Sunan Ad-Darimi, & Musnad Imam Ahmad Bin Hanbal.

Segala maklumat yang tertera di bawah di nukilkan daripada Kitab علوم الحديث أصيلها ومعاصرها di karang oleh الدكتور محمد أبو الليث الخير آبادي. Sebelum mengupas tajuk ini, aku ingin menyeru rakan-rakan mari bersama-sama kita doakan semoga pengarang diberi kesihatan, kesejahteraan dan dipanjangkan usia dalam menyebarkan ilmu Allah yang diberkati ini. Alangkah bertuahnya diri ini kerana diberi kesempatan untuk menuntut ilmu bersama tokoh ilmu hadith yang hebat ini.

Teringat lagi kenangan semasa berada di Pusat Matrikulasi UIAM, ada sahabat yang telah menjejakkan kaki ke Kampus Induk UIAM memberi tahu akan kehebatan beliau dalam bidang hadith. Alhamdulillah, setelah memasuki UIAM, aku berpeluang menimba ilmu bersama beliau sebanyak 3 maddah atau subjek seperti Ulum Hadith, Takhrij Hadith, dan 'Ijaz Sunnah. Beliaulah Assoc. Prof Dr. Abu Lais, seorang yang berperawatakan ceria dan menghiburkan dalam mendidik kami, membantu pelajar untuk memahami sesuatu dengan baik dan mudah bersesuaian dengan keadaan semasa. Akan tetapi berubah menjadi seorang serius di luar kelas, seolah-olah tidak pernah mengenali kami. Walau bagaimanapun, begitulah peribadi seorang yang aku sangat kagumi dan hormati.

Justeru itu, aku kongsikan sedikit ilmu hasil nukilan beliau, semoga sama-sama kita beroleh manfaat darinya dan jika ada keberkatannya melalui penyampaian ilmu ini aku hadiahkan buatmu wahai guruku. Semoga Allah sentiasa merahmati perjuangan dan usahamu...Ameen.

موطأ الإمام مالك


· اسم الكتاب: هو "الموطأ" سماه به لأنه وطأ (أي سهل) به الاستفادة من أحاديثه على الناس، أو لأن علماء المدينة واطأوا عليه (أي وافقوا عليه).


· اسم المصنف: أبو عبد الله مالك بن أنس بن أبي عامر.


· أهم الشروح: (1) التمهيد لما في الموطأ من المعاني والأسانيد لابن عبد البر، أبي عمر يوسف بن عبد الله بن محمد بن عبد البر المالكي القرطبي. (2) الاستذكار في شرح مذاهب علماء الأمصار مما رسمه مالك في موطئه من الرأي والأثار لابن عبد البر. (3) تنوير الحوالك على موطأ مالك للسيوطي. (4) شرح الزرقاني أبي عبد الله بن محمد بن عبد الباقي بن يوسف المصري. (5) أوجز المسالك إلى موطأ مالك للشيخ محمد زكريا الكندهلوي.


سنن الدرامي


· اسم الكتاب: هو "السنن". وقيل: "المسند" بمعنى أن أحاديثه وآثاره كلها مسندة.


· اسم المصنف: الإمام أبو محمد عبد الله بن عبد الرحمن بن الفضل بن بهرام الدرامي السمرقندي.


· أهم الشروح: -


مسند الإمام أحمد بن حنبل


· اسم الكتاب: هو "المسند" على معنى أن أحاديثه مرتبة على أسماء الصحابة.


· اسم المصنف: هو الإمام أبو عبد الله أحمد بن محمد بن حنبل الشيباني.


· شروح الكتاب: وقد رتب الشيخ أحمد عبد الرحمن البنا الساعاتي على الأبواب الفقهية والموضوعات العلمية، وسماه: "الفتح الرباني لترتيب مسند الإمام أحمد بن حنبل الشيباني"، ثم شرحه، وسماه "بلوغ الأماني من أسرار الفتح الرباني".

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.