Sunday, January 24, 2010

Bedah Album Rabbani - Mahabbah

Alhamdulillah, dalam tempoh seminggu, dua album nasyid telah aku perolehi. Bermula dengan Mirwana (Bumi Akhir Usia) dan semalam Rabbani (Mahabbah) dengan tagline "Kasihanilah, kamu akn dikasihi". Kedua-dua kumpulan ini, sangatlah ku minati, kerana aku membesar dengan lagu mereka, tidak keterlaluan aku katakan semasa industri nasyid Malaysia dilahirkan menerusi Nada Murni.

Melalui album ini, vokal saudara Zulkiflee lebih menyerlah. Jika sebelum ini, vokalnya dikaburi oleh vokal Allahyarham Ustaz Asri Ibrahim, mungkin juga kerana lagu-lagu tersebut sering dinyanyikan Allahyarham. Vokal saudara memang mirip Allahyarham, tapi Ustaz cenderung ke irama timur tengah, manakala Zulkiflee agak universal.

Baiklah, terdapat 8 buah lagu dan diselang-selikan dengan 8 buah kata-kata hikmah. Berikut adalah lagu-lagu yang terdapat dalam album ini dan komen dariku:

1) Mahabbah - Lagu baru yang mengingatkan tentang cinta kepada Ilahi atau Mahabbatullah.

2) Kejora Sinar Zaman - Lagu tribute khas buat Allahyarham Ustaz Asri Ibrahim.

3) Syahadah - Lagu dari siri Syahadah yang dinyanyikan semula Rabbani melalui vokalisnya saudara Zulkiflee, masih terngiang suara Ustaz yang pernah mendendangkan lagu ini.

4) Nurul Iman - Lagu tema dari siri drama "Nurul Iman", tapi aku kurang arif tentang drama, secara overall memang cita tentang cahaya keimanan.

5) Bicara Hijrah - Lagu mengenai hijrah yang pernah dinyayikan Ustaz, diberi nafas baru oleh saudara Zulkiflee.

6) Ya Man Satufariq - Lagu lama dari Nada Murni, menceritakan tentang perbezaan orang yang mampu membezakan dunia dan akhirat.

7) Tanpa Agama - Lagu lama dari Nada Murni, kemudian dinyayikan semula Hijjaz, dan kini diberi nafas baru oleh Rabbani.

8) Inikah Petanda - Lagu featuring antara Ustaz dan Mawi, menurut sumber lagu ini tak dapat dimasukkan ke album sebelum ini, jadi dimasukkan ke album ini. Bagiku ia umpama bonus, jadi terubat juga untuk mendengar suara Allahyarham.

Kesimpulannya, meskipun Allahyarham Ustaz telah lama meninggalkan kita, tetapi jalan dakwah dan perjuangan yang diterokai beliau benar-benar memberi banyak faedah kepada kita semua. Jadi di atas bahu kita pula mesti dikerahkan untuk meneruskan perjuangan yang telah dirintis beliau. Alhamdulillah, Rabbani tetap segar dengan mesej dakwah seperti dulu, semoga berjaya di dunia dan akhirat. Buat Allahyarham Ustaz, semoga Allah merahmati Ustaz di sana dan membalas segala jasa dan pengorbanan Ustaz...Al-Fatihah.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.