Saturday, January 9, 2010

Islam Hadhari VS 1 Malaysia

Salam sejahtera, entry kali ini agak mengejutkan sedikit, apa sudah jadi dengan aku, hendak melaga-lagakan orang atau telah dipengaruhi dengan konsep-konsep di atas.

Sabar dul
u rakan-rakan, sebenarnya akhir-akhir ni sahabatku meminta bantuan untuk mencari sedikit maklumat mengenai Islam Hadhari dan 1 Malaysia kerana beliau bakal menduduki peperiksaan Suruhanjaya Perkhidmatan Awam 12hb Januari ini. Memandangkan aku juga bakal mencuba nasib yang sama akan datang, tiada salahnya saya menghulurkan bantuan untuk manfaat bersama.

Islam Hadhari memberi penekanan kepada aspek pembangunan yang menjurus kepada pembinaan peradaban iaitu peradaban yang dicanai dengan pegangan Islam dan memberi fokus kepada usaha mempertingkatkan mutu kehidupan melalui penguasaan ilmu, pembangunan insan, pembangunan kesihatan serta pembangunan fizikal.

Islam Hadhari akan memastikan pencapaian sepuluh prinsip utama:
I. Keimanan dan ketakwaan kepada ILAHI
II. Kerajaan adil dan beramanah
III. Rakyat berjiwa merdeka
IV. Penguasaan ilmu pengetahuan
V. Pembangunan ekonomi seimbang dan komprehensif
VI. Kehidupan berkualiti
VII. Pembelaan hak kumpulan minoriti dan wanita
VIII. Keutuhan budaya dan moral
IX. Pemeliharaan alam semula jadi
X. Kekuatan pertahanan

Terdapat 4 modul yang dititikberatkan di dalam Islam Hadhari seperti Modul 10 Prinsip Pendekatan Islam Hadhari, Modul Bina Insan, Modul Tasawwur Islam, dan Modul Bina Taqwa.

1 Malaysia bermatlamat untuk mengekalkan dan meningkatkan perpaduan di dalam kepelbagaian yang dimiliki rakyat Malaysia, dimana ianya terdiri daripada pelbagai agama, bangsa dan kaum agar mencapai matlamat 1 bangsa Malaysia yang berjaya.

There are 8 values in order to achieve the goal of 1 Malaysia such as Perserverance, Acceptance, Education, Integrity, Meritocracy, Humility, Loyalty, and Culture of Excellence.

Itu sahajalah sedikit bingkisan yang aku sediakan kali ini, tiada niat langsung hati ini untuk mengupas isu ini dari sudut politik mahupun terpengaruh dengan agenda-agenda tertentu. Apa yang penting, perkara yang aku sentuh kali ini memberi sedikit maklumat kepada kita semua untuk mengetahui sekurang-sekurangnya disebalik slogan mahupun konsep yang diperkenalkan kerajaan.

Kepada sahabatku yang bakal menduduki peperiksaan SPA, selamat berjaya aku doakan, semoga kejayaan selalu mengiringi kalian, doakan juga kejayaan ku disini. Semoga aku juga dapat menyusuli kalian dengan jayanya, Insya'Allah...Amin!

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.